Παρασκευή, 17 Μαρτίου 2017

"ΤΑ ΨΕΥΤΙΚΑ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ"-Το ξεχασμένο Τραμ των Ιωαννίνων

Χονδροειδή ψέματα, για έργα που έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί, πολύ πριν περάσει η χώρα στην οικονομική κρίση...
Του Γιώργου Κυρούση
Τα «ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα», ή αν θέλετε οι συνεχείς εμπαιγμοί για τους Ηπειρώτες από τις εκάστοτε κυβερνήσεις, αλλά και από την αδιαφορία ντόπιων Αρχών,
Φορέων, βουλευτών, υπουργών, κ.λ.π. (όχι κάτι ασυνήθιστα όλα αυτά), συνοδεύονται από την αιώνια κατάρα του «γεφυριού της Άρτας», αν και εκείνο το έργο είχε ξεκινήσει, αλλά χρειάστηκε –σύμφωνα με τον μύθο-, την θυσία της γυναίκας του πρωτομάστορα για να στεριώσει.
Εδώ έχουμε χονδροειδή ψέματα, για έργα που έπρεπε να είχαν ξεκινήσει και ολοκληρωθεί, πολύ πριν περάσει η χώρα στην οικονομική κρίση, αν κάποιοι επιχειρήσουν να εμφανίσουν αυτή την δικαιολογία. Εκτός αυτού το κόστος δεν θα βάρυνε τον κρατικό κορβανά.Ο λόγος για τα περιβόητα ΤΡΑΜ που επίσης με τυμπανοκρουσίες εξαγγέλθηκαν, τόσο για τα Γιάννινα, όσο και για την Πάτρα. Την Πάτρα το τράμ ίσως να μην την πολυαπασχολεί άμεσα, γιατί εδώ και χρόνια έχει θέσει σε λειτουργία τον προαστιακό σιδηρόδρομο που εξυπηρετεί την περιοχή με καταπληκτικά αποτελέσματα.Για τα Γιάννινα όμως ξεχάστηκε από όλους !!!Πολλά ακούστηκαν, περισσότερες οι διάφορες φήμες, αλλά σημασία έχει ότι τουλάχιστον εδώ και 17 χρόνια!!! (…Ελλάς το μεγαλείο σου τελειωμό δεν έχει, όταν πρόκειται για σοβαρά έργα…), κανένας δεν ενδιαφέρεται…
Στο All News Epirus υπάρχουν όμως τα επίσημα αρχεία και για το σημαντικό αυτό έργο, ανασύρουμε μερικά από το συρτάρι και τα βγάζουμε στην επικαιρότητα, για να αντιληφθούμε όλοι,τον συνεχή ΕΜΠΑΙΓΜΟ, των Γιαννιωτών, σε συνέχεια άλλων μεγάλων και «ταλαιπωρημένων» έργων, αυτών του αεροδρομίου Ιωαννίνων, του σιδηροδρόμου κ.λ.π . Θα ακολουθήσουν κι άλλα για να αποδειχτούν περίτρανα τα «Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα», κι ο καθένας ας αναλάβει τις ευθύνες του…

ΙΟΥΝΙΟΣ 2010
Η υπόθεση του τραμ στα Γιάννινα, είχε ξεκινήσει από πολύ παλιά όταν πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ήταν ο δραστήριος και αείμνηστος, Δημ. Γλάρος, ο οποίος είχε όραμα και «έβλεπε» πολλά χρόνια μπροστά. Ο αρχικός του σχεδιασμός να συνδέσει με τραμ το Πανεπιστήμιο με την πόλη. Χρειάστηκε να περάσουν περισσότερα από 10 χρόνια, με «σπρώξιμο» από Βρυξέλλες κυρίως και Αθήνα, για να επανέλθει το θέμα του τράμ. Φθάσαμε λοιπόν στον ΙΟΥΝΙΟ ΤΟΥ 2010. Τι συνέβη τότε:
Προκηρύχθηκε μετά από πολλές αλλαγές μέσω του ΠΕΠ Ηπείρου του ΕΣΠΑ 2007-2013 το έργο της ανάπτυξης του Τραμ Ιωαννίνων
Συγκεκριμένα κλήθηκαν οι ενδιαφερόμενοι να καταθέσουν τα στοιχεία των εταιρειών τους μέχρι τις 22 Ιουνίου 2010. Συνολικά θα διεξάγονταν 12 μελέτες. Μετά την επιλογή των συμμετεχόντων θα προχωρούσε ο διαγωνισμός στην ανάθεση ενώ δεν ήταν γνωστό ακόμα το χρονικό διάστημα που θα χρειάζονταν για την ολοκλήρωση των μελετών (η προηγούμενη μελέτη είχε χρονικό διάστημα 12 μηνών).Με αυτό τον τρόπο ξεπεράστηκε και το ναυάγιο που υπήρχε με την μελέτη του Τραμ από την προηγούμενη κυβέρνηση καθώς παρότι είχε εξαγγελθεί και είχε δημοπρατηθεί η μελέτη σκοπιμότητας η μελέτη δεν έγινε ποτέ με αποτέλεσμα το έργο να κολλήσει αφού μέσω του Γ` ΚΠΣ που είχε ενταχθεί δεν μπορούσε πλέον να ολοκληρωθεί λόγω λήξης της χρονικής διορίας που υπήρχε.Με την κίνηση αυτή η Περιφέρεια και μέσω του ΕΣΠΑ, προωθεί την ανάπτυξη του Τραμ στην πόλη των Ιωαννίνων που στις αρχές του έτους φάνηκε να μπαίνει στο αρχείο. Μετά την ολοκλήρωση των μελετών (πιθανότατα εντός του 2012) και αν το έργο αυτό κριθεί βιώσιμο τότε θα προχωρήσουν οι διαδικασίες για το διαγωνισμό κατασκευήςτου.Αν όλα πήγαιναν καλά τότε πιθανόν σε 4 ή 5 χρόνια η πόλη των Ιωαννίνων θα αποκτούσε το δικό της Τραμ.

ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2010
Ελπίδες ότι αυτή τη φορά το Τραμ στα Γιάννινα θα υλοποιηθεί! Οκτώ εταιρείες ενδιαφέρονται για την μελέτη σκοπιμότητας του Τραμ στην πρωτεύουσα της Ηπείρου. Το βασικό ερώτημα είναι αν τελικά είναι εφικτό οικονομικά να επιβιώσει το Τραμ σε μια πόλη με τα χαρακτηριστικά των Ιωαννίνων.
Η Περιφέρεια Ηπείρου που επανεκκίνησε την διαδικασία του διαγωνισμού για την μελέτη δεν έχει γνωστοποιήσει αν θα προχωρήσει σε κατασκευή του έργου αν η μελέτη είναι θετική. Οι εταιρείες που κατέθεσαν σχετική προσφορά είναι οι:
· Άλφα Σύμβουλοι Μηχανικοί,
· ΑdviceAE-Κώστας Δελλάρης,
· Ρόικος-IntegerA.E.,
· ΣΗΜΑ ΑΤΕΜΕ,
· ΠΡΙΣΜΑ ΑΤΕ,
· Eurotec-Trademco,
· Aρώνης-Δρέττας-Καρλαύτης,
· Ερατοσθένης ΕΠΕ
· Πριν από δύο χρόνια είχε ξαναγίνει προσπάθεια από τον πρώην Υπουργό Μεταφορών, η οποία όμως κατέρρευσε λίγο πριν τη λήξη του 2009 χωρίς να υπάρξει κανένα αποτέλεσμα. Το Τραμ στα Ιωάννινα αναμένεται σε πρώτη φάση να εξυπηρετεί το κέντρο της πόλης ενώ τα βαγόνια θα είναι στενότερα και μικρότερα από τα αντίστοιχα της Αθήνας λόγω των στενών δρόμων της πόλης.
Με πολύ ενδιαφέρον αναμένεται η κατακύρωση του διαγωνισμού καθώς μετά από ένα χρόνο με την ολοκλήρωση του θα γίνει γνωστό αν θα περάσουμε στη φάση της κατασκευής ή την απόρριψη του έργου. Το έργο ακόμα και αν θα γίνει το πιθανότερο είναι να γίνει με τη μέθοδο ΣΔΙΤ ή παραχώρησης λόγω της οικονομικής κρίσης.

ΙΟΥΛΙΟΣ 2011
Η Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Ηπείρου, η οποία χρηματοδοτεί μέσω του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) τη μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του τραμ στα Γιάννινα, παρουσίασε τη Γ φάση και τελευταία φάση της σχετικής μελέτης την Πέμπτη 21 Ιουλίου.Η προηγούμενη φάση της μελέτης είχε παρουσιαστεί τον Μάιο όταν αυτή βρισκόταν στις αρμοδιότητες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας. Τότε είχε γίνει μια πρώτη εκτίμηση του κόστους,
Το συνολικό μήκος του δρομολογίου του τραμ στα 13 χιλιόμετρα. Οι πόλοι μετακινήσεων που λήφθηκαν υπόψη στη Β' φάση της μελέτης, είναι το κέντρο της πόλης, το ΚΤΕΛ, η Ανατολή, το αεροδρόμιο, η πανεπιστημιούπολη, το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, τα ΤΕΙ και το νοσοκομείο «Χατζηκώστα».Η τότε γενική γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Δήμητρα Γεωργακοπούλου-Μπάστα είχε υποδείξει ως χρηματοδοτική πηγή το πρόγραμμα Jessica, το οποίο αφορά σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Στη Γ' φάση της μελέτης, επίσης, οι μελετητές εκτίμησαν ότι το τραμ στα Γιάννενα πρέπει είναι μικρότερο από αυτό των Αθηνών όπως και εντός της πόλης η γραμμή πρέπει να είναι μονή και εκτός πόλης διπλή.


ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2011
Γράφτηκε τότε με βάση διάφορες ανακοινώσεις:Εδώ και 3 χρόνια γίνεται συστηματική προσπάθεια για να μήν μείνει όνειρο αλλά να περάσει στην πραγματικότητα. Το καλοκαίρι που μας πέρασε παρουσιάστηκε μάλιστα η Β' φάση της μελέτης σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του τραμ ενός έργου πνοής που θα συμβάλει στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών των Ιωαννίνων με την ανάπτυξη νέων, φιλικών προς το περιβάλλον συγκοινωνιακών υποδομών.Από τότε τα νέα για την ανάπτυξη Τραμ στην πρωτεύουσα της Ηπείρου δεν είναι πολλά αλλά η δουλειά που γίνεται από την Περιφέρεια είναι αθόρυβη. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι το Τραμ είναι στην συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών αποδεκτό κα αυτό είναι το μεγαλύτερο "όπλο" για τους φορείς της πόλης προκειμένου να το προωθήσουν.στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας-Ηπείρου εκπονείται η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας μέσου σταθερής τροχιάς (τραμ) στα Ιωάννινα. Η μελέτη χωρίζεται σε τρεις φάσεις:
α) Την υφιστάμενη κατάσταση και τις εκτιμήσεις αναγκών και προοπτικές. β) Την διαμόρφωση, ανάλυση και αξιολόγηση χαράξεων.
γ) Την πολυκριτηριακή ανάλυση, περιγραφή και τεκμηρίωση βέλτιστης λύσης.
Από το χρηματοδοτικό πρόγραμμα JESSICA έχουν δεσμευθεί από το ΠΕΠ Ηπείρου 15 εκατ. ευρώ για έργα βιώσιμης πράσινης ανάπτυξης.
Κατά την Β' φάση της μελέτης σκοπιμότητας και βιωσιμότητας οι στόχοι ήταν η εξέταση της σκοπιμότητας ανάπτυξης γραμμών Τραμ στην πόλη των Ιωαννίνων, η διερεύνηση εναλλακτικών δυνατοτήτων διέλευσης γραμμής (ή γραμμών) τραμ στην πόλη και η οικονομοτεχνική αξιολόγηση της λύσης.
Οι Πόλοι Μετακινήσεων που λήφθηκαν υπόψη είναι, το κέντρο της πόλης, το ΚΤΕΛ το Δημοτικό Διαμέρισμα Ανατολής, το Αεροδρόμιο, η Πανεπιστημιούπολη, το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, τα ΤΕΙ και το Νοσοκομείο «Γ. Χατζηκώστα».
Κλάδοι εναλλακτικών διαδρομών θα είναι:
Κέντρο-ΤΕΙ-Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο-Πανεπιστήμιο-(Πεδινή)
Κέντρο-Ανατολή-(Κατσικάς)
Κέντρο-Αεροδρόμιο-(Ελεούσα)-(ΒΙΠΕ)-(Πέραμα)
Κέντρο-Νοσοκομείο Χατζηκώστα
Υπολογίστηκε ότι θα υπάρξει μετατόπιση της τάξης του 5%-20% από πολίτες που κινούνται με τα αυτοκίνητά τους προς το τραμ, με ουσιαστική βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στην πόλη παρά τον τοπικό περιορισμό της χωρητικότητας του δικτύου. Επίσης, προτάθηκε αντικατάσταση τμήματος λεωφορειακών γραμμών και συμπλήρωση τμήματος δικτύου του τραμ από νέες λεωφορειακές γραμμές
2012
· «Η επιτυχία της Περιφέρειας ήταν η προώθηση για ανάπτυξη Τραμ στην πόλη των Ιωαννίνων καθώς εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση από κοινοτικούς πόρους
· Μία από τις πιο δραστήριες Περιφέρειες στην Ελλάδα αναδεικνύεται αυτή της Ηπείρου. Η τελευταία επιτυχία της ήταν η προώθηση για ανάπτυξη Τραμ στην πόλη των Ιωαννίνων καθώς εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση από κοινοτικούς πόρους», όπως δήλωσε ο Περιφερειάρχης Ηπείρου κ. Καχριμάνης.
· Το Τραμ θα είναι ελαφρού τύπου δηλαδή πιο μικρό και πιο στενό σε σχέση με αυτό της Αθήνας, για να μπορεί να ελίσσεται στους δρόμους της πόλης. Να θυμίσουμε πως σύμφωνα με την μελέτη στην πόλη πρόκειται να κατασκευαστούν 2 γραμμές Τραμ. Το κόστος του τραμ ελαφρού τύπου υπολογίζεται σε 3,5 - 4,5 εκατ. ευρώ, ανά χιλιόμετρο. Συνολικό εκτιμώμενο κόστος από 60 εκ. Ευρώ μέχρι και 70 εκ. Ευρώ και για τις δύο γραμμές. Ο τύπος αυτός του τραμ, δεν χρειάζεται δύο ράγες, αλλά μία και οι συρμοί διαθέτουν ρόδες με ελαστικά. Σήμερα το κόστος του έργου έχει μειωθεί τουλάχιστον κατά 40% και με διαδρομή περισσοτέρων χιλιομέτρων, σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών....
· Η χρηματοδότηση πάντα σύμφωνα με τον Περιφερειάρχη θα γίνει σε μέρος της συνολικής δαπάνης από την ΕΕ και μιας Κοινοπραξίας που θα συστήσουν ο Δήμος, τα ΚΤΕΛ και τα ταξί της πόλης. Ο ίδιος, όπως είπε, είχε επικοινωνία με τον πρόεδρο της Επιτροπής Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κ. Vrian Simpson (Βρετανό, Σοσιαλιστή), ο οποίος τον διαβεβαίωσε ότι δεν έχει αντίρρηση να καλυφθεί μέρος της δαπάνης.
· Από την Περιφέρεια Ηπείρου υποβλήθηκε ο σχετικός φάκελος στη Δ/νση Μεταφορών της Ε.Ε., η οποία υιοθέτησε την πρόταση. Υπενθυμίζεται ότι υπέρ του τραμ ελαφρού τύπου, είχε ταχθεί τότε με δήλωσή του, ο Περιφερειάρχης κ. Καχριμάνης, ο οποίος είχε τονίσει ότι μόνο του το τραμ δεν δίνει λύση, προσθέτοντας ότι χρειάζεται και η κίνηση μίνι μπας και αναδιάταξη των δρομολογίων του Αστικού ΚΤΕΛ. Υπέρ του ελαφρού τραμ είχε συμφωνήσει και ο κ. Φίλιος, ο οποίος διατύπωσε την άποψη ότι το τραμ αποτελεί καινοτόμα και ριζοσπαστική λύση για μια πόλη μεγέθους όπως τα Γιάννινα.
Αυτά τα κυριότερα εν ολίγοις…Έκτοτε αραιά και που κάποιος θυμούνταν σε κάποιον «δεκάρικο» το τράμ, αλλά καμιά κίνηση για προώθηση του έργου. Και φθάνουμε στο 2017 και τράμ θα δείτε μόνο σε φωτό που δημοσιεύει σήμερα το All News Epirus, αλλά …από κάποια άλλη ευρωπαϊκή πόλη. Σανός άφθονος όμως παραμένει στα λιβάδια της Ηπείρου…

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΥΡΟΥΣΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διατηρούμε το δικαίωμα να μη δημοσιεύουμε σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο ή αναφέρονται σε προσωπικά δεδομένα των αρθρογράφων. Επώνυμα άρθρα και σχόλια φέρουν την ευθύνη του περιεχομένου. Ευχαριστούμε για την κατανόηση!