Κυριακή, 2 Απριλίου 2017

Κυκλοφορούν Ι.Χ. - δημόσιος κίνδυνος

Αποκαλυπτική έρευνα από τη «Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου»
Τέσσερα νέα παιδιά, πριν ακόμα συμπληρώσουν τα 18 τους χρόνια, βιάστηκαν να νιώσουν τις εμπειρίες της ζωής.
 «Πλήρωσαν» το πάθος για την ταχύτητα, το ποτό, τη μίμηση και τον εντυπωσιασμό σε συνδιασμό με την έλλειψη κυκλοφοριακής αγωγής και παιδείας, την αδιαφορία της πολιτείας, των καθηγητών και του οικογενειακού περιβάλλοντος.
 
Τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Τροχαία Θεσσαλονίκης για το πολύνεκρο δυστύχημα με τέσσερις μαθητές του ΕΠΑΛ Ευόσμου, μεταξύ 17 και 19 χρόνων, να χάνουν άδικα τη ζωή τους, όταν το αυτοκίνητο που οδηγούσε ένας από τους ανήλικους – δίχως φυσικά να έχει δίπλωμα – προσέκρουσε με ταχύτητα σε μαντρότοιχο, δείχνουν ότι ο οδηγός του αυτοκινήτου ουσιαστικά δεν πρόλαβε να αντιδράσει , αφού στο οδόστρωμα βρέθηκαν ελάχιστα ίχνη φρεναρίσματος. 
 
Επιπλέον ο ταχογράφος με την πρόσκρουση έπεσε στο μηδέν, παρ’ όλα αυτά, κρίνοντας και από το σημείο όπου συνέβη το τραγικό συμβάν – δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, δίχως επικίνδυνες στροφές ή κακοτεχνίες στο οδόστρωμα –, τα στοιχεία δείχνουν ως πιθανότερη αιτία πρόκλησης του δυστυχήματος την υπερβολική ταχύτητα. 
 
«Σε όλες τις προσκρούσεις οποιουδήποτε οχήματος επί τσιμεντένιου τοιχίου, το οποίο αποτελεί πακτωμένο ακλόνητο και μη κάμψιμο εμπόδιο, επέρχονται μόνιμες πλαστικές και δραματικές γεωμετρικές παραμορφώσεις στον ζωτικό χώρο της καμπίνας του οχήματος, ανεξάρτητα από την αρχική του ταχύτητα και την ταχύτητα πρόσκρουσης και ανεξάρτητα από τη φυσική κατάσταση του οποιουδήποτε οδηγού. Σε αυτού του είδους τις προσκρούσεις η ταχύτητα των 50-55 χλμ./ώρα είναι ικανή να προκαλέσει τις ανωτέρω παραμορφώσεις στον ζωτικό χώρο της καμπίνας και να επιφέρει τον θανάσιμο τραυματισμό των εποχουμένων στο όχημα», ανέφερε μιλώντας το «Π» ο ειδικός πραγματογνώμονας επιστημονικής διερεύνησης Τροχαίων Ατυχήματος Παναγιώτης Μαδιάς. 
 
Τραγική ειρωνεία: Το δυστύχημα στον Εύοσμο συνέβη με τη συμπλήρωση ακριβώς ενός μήνα από την αντίστοιχη τραγωδία στην Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας (26 Φεβρουαρίου), που στοίχισε τη ζωή σε μια μητέρα, τον μόλις τριών χρόνων γιο της και δύο νέους ανθρώπους.
 
Τότε το αυτοκίνητο μάρκας Porsche, που οδηγούσε το ένα από τα τέσσερα θύματα, είχε επισκιάσει τους πραγματικούς λόγους πρόκλησης του δυστυχήματος (κακή συντήρηση των ελαστικών σε συνδυασμό με την υπερβολική ταχύτητα και το ανθρώπινο λάθος). Η κοινή γνώμη, αλλά – δυστυχώς – και εκπρόσωποι της πολιτείας ασχολήθηκαν περισσότερο με την ταξική προέλευση του νεαρού οδηγού του πολυτελούς αυτοκινήτου και όχι με τα πραγματικά αίτια.
 «Η άποψη ότι τα τροχαία ατυχήματα έχουν ταξική διάσταση είναι προφανές ότι δεν αντέχει  σε κριτική, καθώς αδιακρίτως θυσιάζονται στην άσφαλτο και πλούσιοι και φτωχοί. 
 
Όπως σε όλες τις ανθρώπινες δραστηριότητες, η διαφορά οικονομικού επιπέδου δημιουργεί ανισότητες, τέτοιας μορφής που είναι ανεκτές σε μια δημοκρατική κοινωνία, όμως σε επίπεδο τροχαίων ατυχημάτων οι ανισότητες αυτές δεν είναι σε θέση να μετατρέψουν το πρόβλημα από γενικό σε ταξικό και αυτό διότι κανένα αυτοκίνητο, όσο ακριβό και να είναι, δεν παρέχει πλήρη προστασία σε συνθήκες τροχαίου ατυχήματος. Εν κατακλείδι, δεν υπάρχουν ασφαλή οχήματα. Υπάρχουν μέτρια, καλά και καλύτερα, αναλόγως με την οδική συμπεριφορά των χρηστών τους» υποστηρίζει ο Π. Μαδιάς.
 
Ελλιπής συντήρηση
Αποκαλυπτική για το μέγεθος της ελλιπούς συντήρησης των οχημάτων, ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης, ήταν η έρευνα που έγινε σε 120 συνεργεία της Αχαΐας και της Ναυπακτίας, στο πλαίσιο της Περιφερειακής Ημέρας Ασφαλούς Οδήγησης, που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 13 και 20 Μαρτίου υπό την αιγίδα της κοινοπραξίας «Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου».
Σύμφωνα με την έρευνα, η κατάσταση των οχημάτων σε κρίσιμους τομείς ασφάλειας είναι από μη ικανοποιητική έως καθόλου καλή, σε ποσοστά που κυμαίνονται από 52% έως και 90%, λόγω της εγκατάλειψής τους από τους ιδιοκτήτες τους, που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο κόστος της συντήρησης.
 
Αυτοκίνητα σε εγκατάλειψη
Το πιο ανησυχητικό εύρημα της έρευνας αφορά την κατάσταση των ελαστικών. Σε αυτό το θέμα, κανένα απολύτως όχημα δεν βρέθηκε με ελαστικά σε πολύ καλή κατάσταση. Αντιθέτως το 52,5% των οχημάτων είχε ελαστικά σε μη ικανοποιητική κατάσταση και το 37,5% ελαστικά σε καθόλου καλή κατάσταση. Ένα ποσοστό οχημάτων 8,5% βρέθηκε με ικανοποιητική κατάσταση ελαστικών και μόλις το 1,5% με καλή κατάσταση ελαστικών.
Στο σύστημα πέδησης, το 42,5% των οχημάτων ήταν σε μη ικανοποιητική κατάσταση, το 10% ήταν καθόλου καλή, το 8,5% ικανοποιητική και το 1,5% σε καλή κατάσταση.
 
Στον έλεγχο του συστήματος ανάρτησης, η κατάσταση στο 51% των οχημάτων ήταν μη ικανοποιητική, στο 28% καθόλου ικανοποιητική, στο 15% ικανοποιητική και στο 6% καλή.
 
Το ίδιο απογοητευτικά ήταν τα αποτελέσματα και στον έλεγχο του συστήματος διεύθυνσης, όπου το 50% των οχημάτων βρέθηκε με μη ικανοποιητική κατάσταση, το 20% με καθόλου καλή κατάσταση, ενώ το 24% βρέθηκε με ικανοποιητική κατάσταση και 6% με καλή κατάσταση.
 
Η αύξηση των προστίμων δεν είναι λύση
Μετά τις δύο νέες τραγωδίες επανήλθε στο προσκήνιο το θέμα της αναθεώρησης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και της επιβολής πιο «τσουχτερών» χρηματικών προστίμων στους παραβάτες οδηγούς.
Για μια ακόμα φορά όσον αφορά το θέμα της οδικής ασφάλειας και κυκλοφοριακής αγωγής, η πολιτεία μοιάζει σα να «κοιτά το δένδρο, χάνοντας το δάσος». 
 
«Η αύξηση του ύψους των προστίμων αναλόγως της οικονομικής κατάστασης του παραβάτη οδηγού είναι βέβαιο ότι θα ενισχύσει τα έσοδα στο Δημόσιο Ταμείο ως εισπρακτικό μέτρο, όμως δεν θα λύσει το πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων.
 
Ένα τέτοιο μέτρο ενδεχομένως να συνέβαλλε στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, εάν είχε προηγηθεί κάποια μελέτη από την οποία προέκυπτε ότι οι υψηλού εισοδήματος οδηγοί διαπράττουν παραβάσεις, αδιαφορώντας για τα πρόστιμα, το ύψος των οποίων δεν τους αγγίζει, όμως δεν έχει εκπονηθεί καμία τέτοια μελέτη μέχρι τώρα», υποστηρίζει ο Π. Μαδιάς, προσθέτοντας ότι κύριο μέλημα του κράτους θα είναι η απόκτηση κυκλοφοριακής παιδείας της ελληνικής οικογένειας, ξεκινώντας από τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού σχολείου και κατόπιν της αναπροσαρμογής του ΚΟΚ στα σύγχρονα τεχνολογικά δεδομένα. 
 
«Θα πρέπει ήδη από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση η τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας να αποτελεί μέρος του βασικού κορμού της εκπαίδευσης και αυτό να συνεχίζεται τουλάχιστον και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς σε όσο μικρότερη ηλικία γίνεται η εμπέδωση των κανόνων κυκλοφοριακής αγωγής τόσο καλύτερο θα είναι το αποτέλεσμα. Παράλληλα θα πρέπει να γίνεται και επιμόρφωση των γονέων, ώστε η προσπάθεια σε επίπεδο σχολείου να μην ακυρώνεται από την οδική συμπεριφορά των γονέων. 
 
Η αστυνόμευση πρέπει να είναι συνεχής και εναλλασσόμενη. Ο έλεγχος της κατάστασης των οχημάτων από τα ΚΤΕΟ πρέπει να διασφαλιστεί ότι είναι ουσιαστικός και υπεύθυνος και όχι τυπικός και επιδερμικός.
Θα πρέπει να επανεξεταστούν από ειδικούς τα όρια ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους ώστε να εξορθολογιστούν, να ανταποκρίνονται στα δεδομένα της εποχής και να μην αποτελούν αυτά αιτία πρόκλησης ατυχημάτων», εκτιμά ο έμπειρος πραγματογνώμονας. 
Πηγή:topontiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διατηρούμε το δικαίωμα να μη δημοσιεύουμε σχόλια που είναι υπέρ το δέον υβριστικά ή άσχετα με το άρθρο ή αναφέρονται σε προσωπικά δεδομένα των αρθρογράφων. Επώνυμα άρθρα και σχόλια φέρουν την ευθύνη του περιεχομένου. Ευχαριστούμε για την κατανόηση!